Historisch cafe 13 september

Dinsdag 13 september 2016, aanvang 20 uur in kazemat Y van het Vestingmuseum (Westwalstraat 6, Naarden-Vesting)

DE BEELDENSTORM (1566) EN ALVA’S RAAD VAN BEROERTEN IN NAARDEN

DOOR SANDER WASSING

raad van beroerte

450 jaar geleden, in de zomer van 1566, raakten de gemoederen overal in de Nederlanden oververhit door een explosieve mix van religieuze, sociale en economische onrust. De Beeldenstorm verspreidde zich razendsnel door het land en deed het Habsburgse gezag wankelen op haar grondvesten. Inwoners van Naarden deden mee aan de beeldenstormen in Amsterdam, Utrecht en zelfs in Groningen. Een antwoord van landsheer Filips II kon niet uitblijven: hij stuurde zijn belangrijkste generaal, de hertog van Alva, met een leger om orde op zaken te stellen. Alva stelde een speciale rechtbank in om de beeldenstormers op te sporen en te bestraffen: de Raad van Beroerten. Nergens werd de hand van Alva zo hard gevoeld als in 1572 in Naarden, maar ook in de jaren daarvoor maakte de stad al hardhandig kennis met hem.

Drs. Sander Wassing is freelance historicus en als conservator verbonden aan de Stichting Historisch Museum Hazerswoude. Hij studeerde in Leiden en is deskundig op het terrein van de vroegmoderne vaderlandse geschiedenis.