Vestingkanonnen

De Werkgroep Vestingkanonnen stelt zich tot doel om een aantal kanonnen terug te plaatsen in het straatbeeld van de Vesting Naarden. Een groep enthousiaste bewoners met uiteenlopende expertise bouwt de benodigde affuiten en het Nederlands Vestingmuseum heeft een aantal lopen toegezegd.

De eerste ‘terugplaatsing’ van een volledig  gerestaureerd kanon heeft plaatsgevonden op Open Monumentendag zondag 10 september 2017 op het Ruijsdaelplein voor de Utrechtse Poort.

Het kanon voor ‘de Uut’

De werkgroep vestingkanonnen heeft weer een prachtig affuit gebouwd  waarop een orginele kanonsloop van 3100 kg . Het kanon is geplaatst bij de entree van Naarden Vesting op het grasveldje tegenover de Turfloods.  Het kanon is bij de start van monumentendag 2018 onthuld. Met dank voor de gulle bijdrage van de Toneelvereniging De Vesting en een anonieme sponsor.

Kanon nabij de entree van de Vesting aan de Amsterdamsestraatweg.

Afhankelijk van de benodigde middelen wordt bekeken of in de toekomst een kanon op de derde uitvalsweg bij de ‘doorbraak’ geplaatst kan worden.

De werkgroep kan nog allerlei soorten hulp en sponsors gebruiken!

Restauratie van oude affuit van voormalige schietsportvereniging  ‘Huibert van Eijken’ en kanonsloop (20-ponder) in bruikleen van het Vestingmuseum.    Herstelwerk houtrot en ontroesten metaal.

Meesterschilder Fred Pouw en initiatiefnemer  Andre ‘spook’ Leijenhorst in actie.

Aanleg fundament op het RuijsdaelpleinPlaatsen van de 20 ponder voorlader uit 1839

‘Passen en meten’

Wij danken de schilders, houtbewerkers, eerste sponsors en alle andere harde werkers die zich al aangesloten hebben. Fantastisch dat jullie dit mede mogelijk maken!

De komende  maanden zal de werkgroep zich toeleggen op het verwerven van financiële en materiele steun om de plaatsing van het derde kanon mogelijk te maken.