Vestingkanonnen

De Werkgroep Vestingkanonnen stelt zich tot doel om een aantal kanonnen terug te plaatsen in het straatbeeld van de Vesting Naarden. Een groep enthousiaste bewoners met uiteenlopende expertise bouwt de benodigde affuiten en het Nederlands Vestingmuseum heeft een aantal lopen toegezegd.

De eerste ‘terugplaatsing’ van een volledig  gerestaureerd kanon heeft plaatsgevonden op Open Monumentendag zondag 10 september 2017 op het Ruijsdaelplein voor de Utrechtse Poort. Gepland staat een tweede kanon bij de voormalige Amsterdamse Poort tegenover de Turfloods. Afhankelijk van de benodigde middelen wordt bekeken of in de toekomst een kanon op de derde uitvalsweg bij de ‘doorbraak’ geplaatst kan worden.

Het kanon voor ‘de Uut’

De vervaardiging en plaatsing van dit kanon is mede mogelijk gemaakt door materiële, facilitaire, logistieke en financiële, ondersteuning van:

Machinaal timmerwerk B.J. Kamer

Vestingh Verf & Glas

Artisans Lantaarns Naarden

Gemeente Gooise Meren

De werkgroep kan nog allerlei soorten hulp en sponsors gebruiken!

Restauratie van oude affuit van voormalige schietsportvereniging  ‘Huibert van Eijken’ en kanonsloop (20-ponder) in bruikleen van het Vestingmuseum.    Herstelwerk houtrot en ontroesten metaal.

Meesterschilder Fred Pouw en initiatiefnemer  Andre ‘spook’ Leijenhorst in actie.

Aanleg fundament op het RuijsdaelpleinPlaatsen van de 20 ponder voorlader uit 1839

Wij danken de schilders, houtbewerkers, eerste sponsors en alle andere harde werkers die zich al aangesloten hebben. Fantastisch dat jullie dit mede mogelijk maken!

De komende  maanden zal de werkgroep zich toeleggen op het verwerven van financiële en materiele steun om de plaatsing van het tweede kanon mogelijk te maken. Voor het uitvoerende werk is er nog plaats voor vrijwilligers.