Te Naerden int clooster

Comenius Museum  Zondag 16 december 2018, 14.00 uur

Kosten lezing, koffie/thee en toegang tot de expositie: € 10,00.  Museumjaarkaart: €  5.00

Opkomst & ondergang van het Mariaconvent in Naarden en de andere laat-middeleeuwese kloosters tussen Vecht en Eem  (ca. 1400-1578)

Lezing met PowerPointpresentatie door Henk Michielse

Grote abdijen hebben er in de Middeleeuwen in het Gooi en ommelanden niet bestaan. Daarvoor moest je in Egmond en Utrecht zijn. Maar rond 1400 deed een heel ander soort kloosters zijn intrede. Twee in Naarden en vijf in andere plaatsen in de regio. In Naarden ontstonden het Mariaconvent voor vrouwelijke Tertiarissen en het Sint-Vitusconvent van de reguliere kanunniken van Sint Augustinus.

Wat voor kloosters waren het precies? Wat was hun achtergrond en betekenis? Waarom en hoe kwamen ze in 1578 aan hun eind?

Dr Henk Michielse, historicus en sociale wetenschapper, werkte als hoofddocent aan de Universiteit van Amsterdam. Hij was onder meer voorzitter en hoofdredacteur van Tussen Vecht en Eem, tijdschrift voor regionale geschiedenis en coördinator van het onderzoeksproject ‘Katholiek & protestant tussen Vecht en Eem’, dat werd afgesloten met de bundel Geuzen en papen. Katholiek en protestant tussen Vecht en Eem 1550-1800, Hilversum 2013 (400 pp, geïllustreerd.