Steunbetuiging Unesco Nieuwe Hollandse Waterlinie

De Vereniging Vestingstad Naarden ondersteunt de nominatie van de Nieuwe Hollandse Waterlinie, als uitbreiding op het bestaande werelderfgoed de Stelling van Amsterdam, voor het verkrijgen van de werelderfgoed status in juni 2019.

De Nieuwe Hollandse Waterlinie is een belangrijke getuigenis van de nauwe relatie die Nederland van oudsher heeft met het water. De kunst van het bedwingen ervan heeft de Nederlandse bevolking geleerd het water te gebruiken als verdedigingsmiddel. Zo werd een vijandige natuurkracht een bondgenoot in tijden van oorlog. Hoewel water ook elders als verdedigingsmiddel werd ingezet is de schaal en nauwkeurigheid waarmee dat in Nederland gebeurde uniek.

De toevoeging van de Nieuwe Hollandse Waterlinie aan het reeds bestaande Werelderfgoed van de Stelling van Amsterdam, maakt het verhaal van de strategische inzet van water bij de verdediging van Nederland compleet.

Met deze steunbetuiging bevestigen wij ons nu en in de toekomst naar vermogen in te zetten om de uitzonderlijke universele waarde van dit toekomstig werelderfgoed te beschermen, te ontwikkelen en uit te dragen. We zetten ons om in aantasting tegen te gaan, de linie te beschermen en om deze zichtbaar, beleefbaar en toegankelijk te maken.

kijk ook op www.hollandsewaterlinie.nl