Einde kwartaalblad De Omroeper

Dankbrief aan de makers van De Omroeper:

Naarden, 30 november 2016

Beste Henk en Annie Schaftenaar- Verweij,

Gewaarschuwd door jullie informatie bij jaargang 29 nummer 3, deed de ontvangst van het laatste nummer ons weer herinneren aan de eindigheid van prettige gewenning.

Het driemaandelijks ontvangen van een nieuwe Omroeper zal bij velen gemist worden.

Toch zal er begrip zijn om het uitgeven te staken na 29 jaren inzet, het vinden en uitwerken van onderwerpen – het zoeken en raadplegen van menig archief in Naarden, doch ook elders – het verantwoorden van geschreven teksten – het verluchtigen van die teksten met afbeeldingen dan wel schetsen en foto’s – of andersom het verklaren van afbeeldingen en kaarten – het zoeken en enthousiasmeren van andere schrijvers, enzovoorts. De mens wordt ouder en geeft steeds meer tijd aan het opvangen en begeleiden van kleinkinderen.

Aarzelend begonnen met een “muurkrant” had niemand kunnen bevroeden dat de uitgave van nummer 1 in december 1987, als kwartaalbericht van de Vereniging Werkgroep Vestingstad, zo’n lang leven zou gaan krijgen. Zij het dat met ingang van 1990 de uitgave niet meer onder auspiciën van de Vereniging werd uitgegeven, doch door de Stichting Vijverberg met Henk en Freek Udo als redactie. De Omroeper ging een eigen en dus een onafhankelijk leven leiden en met succes. Door verdergaande druktechnieken werd de Omroeper een steeds mooier historisch naslagwerk op vele terreinen.

Vele organisaties, die zich bezig houden met de historie van Naarden, hebben baat gehad bij de Omroeper of zijn er wellicht door ontstaan. Buiten het Vestingmuseum, Comeniusmuseum, Gemeentearchief, Fluweel- en Zijdeweversbus, de Grote Kerk en Vereniging Vestingstad Naarden, zijn Vestingvaart, Stichting Historische Haven Naarden, het WeegschaalMuseum en Overleggroep Naarden Vesting ontstaan.

Buiten deze op de historie van Naarden georiënteerde stichtingen/verenigingen zijn ook te noemen het Bewonersplatform Naarden Vesting en de Ondernemers Vereniging Naarden Vesting, die baat hebben bij het kunnen terugzoeken in de historie van Naarden Vesting.

Door de veelheid aan dergelijke instellingen zal ook in de toekomst het vormen van een Historische Kring niet mogelijk of niet nodig zijn, zoals jullie al schreven in september 1988 in de Omroeper jaargang 1 uitgave 4.

Wij danken jullie voor jullie inzet gedurende zo vele jaren om Naarden te voorzien van een verantwoord historisch naslagwerk op vele terreinen betreffende de Vesting. En…wij hopen nog regelmatig via jullie website voorzien te worden van nieuws uit het verleden.

Met vriendelijke groet

Peter Senf

Voorzitter Vereniging Vestingstad Naarden

Zie voor alle Omroepers de site:   http://stichtingvijverberg.nl/